Úvod
Novinky
Historie
Osobnosti
Hry
Diskografie
Knihy
Filmy
Texty, básně, povídky
Galerie - video
Galerie - foto
Články a recenze
 Rozhovory
Kontakty a odkazy
 

Rozhovory


DOBŘE PLACENÁ PROCHÁZKA (2007, Pražský deník)

JIŘÍ SUCHÝ VSTUPUJE NA PRKNA NÁRODNÍHO DIVADLA

Autor: Petr Kovařík, 17.1.2007, Pražský deník

V těchto se v Národním divadle začala zkoušet „jazzová opera“ Dobře placená procházka Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra. Režisérem představení je Miloš Forman, jeho syn Petr má být spolurežisérem a syn Matěj je autorem scény.
Hudebního nastudování se ujal dirigent Libor Pešek, kostýmy vytvořil Jan Pištěk. Premiéry jsou naplánovány již na 22. a 23. dubna.

Jiří Suchý se v novém nastudování vrací opět v roli listonoše, kterou hrál už v semaforském nastudování roku 1965.

Národní divadlo ve srovnání s minulými působišti Semaforu znamená přinejmenším rozdíl ve velikosti jeviště i hlediště. Jak se cítíte na jeho prknech?

Naposled jsem na nich stál, když jsem dostával cenu Thálie. Zatím se ale zkouší ve zkušebně.

Při uvedení v Semaforu roku 1965 dosáhla Dobře placená procházka pouhých 64 repríz, což bylo na vaše divadlo poměrně málo. Čím myslíte, že to bylo? Předběhli jste tehdy dobu?
Nikoliv. Ten malý počet repríz byl způsoben naším omylem. Měli jsme za to, že když Procházku odvysílala televize (mimochodem rovněž ve Formanově režii), že už na divadle nebude nikoho zajímat. Později nám praxe dokázala opak: to co uvedla televize, chtějí vidět diváci ještě naživo.

Původní divadelní partitury hudby se nedochovaly. Vzaly zasvé při povodni v roce 2002, nebo v té době už neexistovaly?
Nebyly v divadle. Byly majetkem firmy Supraphon, která je tehdy fi nancovala. Kam se poděly, to nevědí myslím ani tam.

Miloš Forman si prý vyžádal, abyste do nového nastudování přidal i písničky z vaší někdejší hry Sekta. Ta v Semaforu rovněž neměla příliš velký úspěch. Není to také tím, že byla tehdy nedoceněna?
Jednak byla nedoceněná, ale taky trochu nedopečená. Pustil jsem se na tenký led jakéhosi absurdního poetického divadla a dneska se mi zdá, že to nebylo tak docela zvládnuté.

A co všechno jste tedy na přání režiséra pro nové uvedení měnil?
Jeden nový text na melodii úvodní písně ze Sekty vznikl – bude se zpívat na závěr. Ale jinak jde jen o drobnou retuš. Tu slůvko, tam slůvko...

Role advokáta je v paměti televizních diváků neodmyslitelně spjata s Jiřím Šlitrem. Kdo bude tuto roli hrát nyní?
Byli na tuto roli vybráni tři adepti. Jedním z nich je Tomáš Trapl, který hrával rovněž v Semaforu.

Nechystá se nastudování i v jiných jazycích pro případné zájezdy do ciziny?
Zájezd do ciziny se chystá. Anglická verze Procházky bude překládána do sluchátek či do titulků. Nevím. Ale překládána bude. Spíš do titulků, jak tomu v operách bývá, protože sluchátka by upřela divákovi hudbu a to by u opery nebylo to pravé.

Pro nové působiště divadla Semafor jste sám namaloval oponu, která je výtvarnou parafrází té Hynaisovy z Národního. Naznačovalo to snad vaše směřování k naší první scéně?
Jeví se to tak, ale není tomu tak.

Pro Miloše Formana a Národní divadlo jste měl nově přeložit Wenzigovo libreto ke Smetanovu Daliborovi. Kvůli protestům odborné i laické veřejnosti však Národní divadlo od uvedení Formanovy verze upustilo. Nechcete ji pro změnu uvést vy v Semaforu? Oponu už máte…
Oponu máme, ale odvaha nám schází.

minulý | zpět | nabídka | další