Úvod
Novinky
Historie
Osobnosti
Hry
Diskografie
Knihy
Filmy
Texty, básně, povídky
Galerie - video
Galerie - foto
 Články a recenze
Rozhovory
Kontakty a odkazy
 

Články a recenze


DOBŘE PLACENÁ PROCHÁZKA - RECENZE LP (1966, Melodie)

autor: Lubomír Dorůžka, vyšlo v časopise Melodie č. 4, 1966


obal desky

Průřez operou Jiřího Šlitra a Jiřího Suchého. Předehra - Prolog. Aurea prima - Nevyplacený blues - Nejkrásnější krajina - Je dusno a těžko - Ty jsi švarná - Haleluja - Proč je to tak - Good bye. Zpívají J. Mayer, J. Suchý, E. Pilarová, N. Urbánková, J. Šlitr, sbor L. Pánka; hraje Milan Dvořák se svou skupinou a Dalibor Brázda se svým orchestrem. Supraphon DM 10193.

Vybrané scény ze semaforské „buffopery" působí na desce skoro ještě sympatičtěji než v živém provedení; zvláště pozoruhodné je tentokrát „vytažení" zpěváků, které velmi prospělo téměř všem sólistům: Jiří Šlitr například ve své „árii" (Ty jsi švarná) přímo omráčí svým tenorem a obvyklým inteligentním projevem. J. Mayer sice ještě zcela nepřekonal intonační nejistotu v některých pasážích, jeho výkon je však přesto pozoruhodný; záznam Evy Pilarové dává litovat, že už ji v této úloze neslyšíme na jevišti, také J. Suchému zvukový záznam „přidal" na hlase, sympaticky se uvádí i N. Urbánková (i když k žánru šansonu má nesporně blíž Hegerová). Zvuk a mixáž patří vůbec ke kladům této desky (snad až na nepatrnou výjimku prvních nástupů sboru v Haleluja, které zůstávají příliš v pozadí). Gramofonový pohled na „operu" však je zajímavý i po stránce kompoziční: jednotlivá čísla jsou dobře odstíněna, mají svůj charakter a využívají i široké stupnice odlišných způsobů doprovodu, který praktickému uvádění hry na scéně poskytlo použití předem nahraného playbacku. Zejména „Proč je to tak" ověří právě propracovaností doprovodu Šlitrovu schopnost hudební charakterizace jednoduchými, ale i velmi účinnými prostředky. Zdá se prostě, že z veškerého hledání našeho muzikálu na „větších" scénách Karlína a Fidlovačky ukázala jaksi mimochodem a nepozorovaně právě tato „buffopera" nejvíce materiálu, z něhož by takový muzikál mohl vyrůst. I když - jak bylo mnohokrát napsáno - nebude zřejmě tento žánr pro další vývoj Semaforu typický, je to jistě především autorský přínos, který nelze přehlédnout. Zvukovou dokumentací, která (nepřihlížíme-li k staré bolesti speciálního obalu) odpovídá mezinárodním zvyklostem, udělal Supraphon dobrou věc.

Hodnocení: **** (z 5 *)

minulý | zpět | nabídka | další